Eötvös Péter hangszeres művei, Paradise Reloaded (Lilith) című új operájának ősbemutatója áll a negyedszázada, 1988-ban alapított bécsi kortárs művészeti fesztivál programjának középpontjában. A Wien Modern másik nagy vonulatában a kortárs táncszínház legfrissebb alkotásait ismerheti meg a közönség.
MTI - A nyitóhangversenyen csütörtökön este Eötvös Péter vezényletével a zeneszerző The Gliding of the Eagle in the Skies című darabja hangzik el. Eötvös emellett megszólaltatja híres elődje, illetve kortársa Luigi Nono és Salvatore Sciarrino kompozícióit is az Osztrák Rádió Szimfonikus Zenekarával és a Bécsi Kamarakórussal a bécsi Konzerthausban.
A rangos kortárszenei fesztivál alapításánál a nemrég elhunyt Hans Landesmann bábáskodott. Központi helyszíne változatlanul a Konzerthaus, bár az utóbbi években a többrétűvé vált rendezvénysorozatba a Tanzquartier-t és a Museumsquartier-t, a Semperdepot-t, kávéházakat és egyéb alternatív helyszíneket is bekapcsoltak.
Eötvös új operáját, a Paradise Reloaded (Lilith) című művet is a Museumsquartier E-csarnokában mutatja be a Walter Kobera vezette Neue Oper Wien. A mű előtörténetének fontos eleme, hogy Albert Ostermaier Madách Az ember tragédiája című drámájának ihletésére írta Az ördög tragédiája című drámát. Eötvös ebből készült operáját pedig 2011 januárjában mutatta be a Bajor Állami Operaház Kovalik Balázs rendezésében. A zeneszerző úgy vélte, érdemes változtatnia, finomítania a darab szerkezetén, ezt követően jött létre Az ördög tragédiájából egy másik opera.
„A Lilith munkacímet megváltoztattam, mert bár eredetileg Éva ellenpólusa lenne az opera központi figurája, az egyetlen nevet elcsépelt megoldásnak tartottam, így lett Paradise Reloaded a cím, így ismerheti majd meg a Neue Oper Wien produkcióját januárban a magyar közönség a Művészetek Palotájában Vajda Gergely vezényletével” – mondta el az MTI-nek Eötvös Péter. Nagyon szerette Ostermaier szövegkönyvét, ám feleségével, Mezei Marival a librettón dolgozva kiderült számára, hogy bár Lilith a motorja az új műnek, de a két nagy konfliktus – az Isten és Lucifer közötti állandó vita, valamint az Éva és Lilith közötti természetes vetélkedés – gyújtópontjában Ádám áll. A műben mind a két nő várandós lesz, mindketten az új nemzedék megteremtéséért vetélkednek. Ostermaier néhány friss részt is hozzátett, a zenét pedig teljesen újrakomponálta zeneszerző.
Matthias Losek, a fesztivál művészeti vezetője a program bemutatóján ironikusan azt mondta, hogy szinte szerelmes a zeneszerzőbe, így érzelme tárgyának gyermekeit kívánta a középpontba helyezni. Ugyanakkor kiemelte Salvatore Sciarrino Presso il Lago Nero című kompozíciójának ausztriai bemutatóját és Luigi Nonótól a Il Canto Sospesót, amely a második világháborús olasz ellenállóknak állít emléket. November 3-án a kiváló osztrák komponista, Beat Furrer érdekes új alkotását, a nagy zenekarra és nyolc énekhangra komponált Famát adják elő. A november 15-ig tartó fesztiválra a város 700 ezer eurót, a szövetségi állam 100 ezer eurót költ.
MTI - A nyitóhangversenyen csütörtökön este Eötvös Péter vezényletével a zeneszerző The Gliding of the Eagle in the Skies című darabja hangzik el. Eötvös emellett megszólaltatja híres elődje, illetve kortársa Luigi Nono és Salvatore Sciarrino kompozícióit is az Osztrák Rádió Szimfonikus Zenekarával és a Bécsi Kamarakórussal a bécsi Konzerthausban.
A rangos kortárszenei fesztivál alapításánál a nemrég elhunyt Hans Landesmann bábáskodott. Központi helyszíne változatlanul a Konzerthaus, bár az utóbbi években a többrétűvé vált rendezvénysorozatba a Tanzquartier-t és a Museumsquartier-t, a Semperdepot-t, kávéházakat és egyéb alternatív helyszíneket is bekapcsoltak.
Eötvös új operáját, a Paradise Reloaded (Lilith) című művet is a Museumsquartier E-csarnokában mutatja be a Walter Kobera vezette Neue Oper Wien. A mű előtörténetének fontos eleme, hogy Albert Ostermaier Madách Az ember tragédiája című drámájának ihletésére írta Az ördög tragédiája című drámát. Eötvös ebből készült operáját pedig 2011 januárjában mutatta be a Bajor Állami Operaház Kovalik Balázs rendezésében. A zeneszerző úgy vélte, érdemes változtatnia, finomítania a darab szerkezetén, ezt követően jött létre Az ördög tragédiájából egy másik opera.
„A Lilith munkacímet megváltoztattam, mert bár eredetileg Éva ellenpólusa lenne az opera központi figurája, az egyetlen nevet elcsépelt megoldásnak tartottam, így lett Paradise Reloaded a cím, így ismerheti majd meg a Neue Oper Wien produkcióját januárban a magyar közönség a Művészetek Palotájában Vajda Gergely vezényletével” – mondta el az MTI-nek Eötvös Péter. Nagyon szerette Ostermaier szövegkönyvét, ám feleségével, Mezei Marival a librettón dolgozva kiderült számára, hogy bár Lilith a motorja az új műnek, de a két nagy konfliktus – az Isten és Lucifer közötti állandó vita, valamint az Éva és Lilith közötti természetes vetélkedés – gyújtópontjában Ádám áll. A műben mind a két nő várandós lesz, mindketten az új nemzedék megteremtéséért vetélkednek. Ostermaier néhány friss részt is hozzátett, a zenét pedig teljesen újrakomponálta zeneszerző.
Matthias Losek, a fesztivál művészeti vezetője a program bemutatóján ironikusan azt mondta, hogy szinte szerelmes a zeneszerzőbe, így érzelme tárgyának gyermekeit kívánta a középpontba helyezni. Ugyanakkor kiemelte Salvatore Sciarrino Presso il Lago Nero című kompozíciójának ausztriai bemutatóját és Luigi Nonótól a Il Canto Sospesót, amely a második világháborús olasz ellenállóknak állít emléket. November 3-án a kiváló osztrák komponista, Beat Furrer érdekes új alkotását, a nagy zenekarra és nyolc énekhangra komponált Famát adják elő. A november 15-ig tartó fesztiválra a város 700 ezer eurót, a szövetségi állam 100 ezer eurót költ.