Rendkívüli koncerttel örvendeztette meg szerdán a sepsiszent- györgyi és egy nappal korábban az ozsdolai közönséget Varnus Xavér orgonaművész, aki Czirják Tamás (dob) és Bodóczki Ernő (nagybőgő) társaságában, valamint meghívottja, Luiza Zan közreműködésével Bach zenéje és a mai dzsessz kapcsolódási pontjait kereste.
A tegnap esti koncertre zsúfolásig megtelt a Krisztus Király-templom. Az idei évad legérdekesebb produkciójában – az orgonaművész szerint – a klasszikus zene legnagyobb alakjának orgonadarabjai a maguk teljességében, de rendkívül izgalmas „átiratokban”, improvizációs köntösben is megszólaltak.
A produkció címében megjelölt „frontális ütközés” azonban elmaradt, a klasszikus szerkezetet és formát a dzsessz sajátos hangzásvilága ugyanis nem legyőzte, hanem átlényegítette. Küzdelem helyett a két zenei világ mélységei találkoztak, s ha néha más-más köntöst is öltöttek magukra a zenei gondolatok, a lényeg mutatkozott meg: a zene szellemi (isteni) dimenziója, érzelmi emelkedettsége vagy éppen játékossága ragadta el közönségét. Mindez a zenészek virtuóz egymásra hangoltságában. A fugák és futamok könnyen egymásra találtak, ami nem is különös, hiszen az orgonaművész szerint, ha Bach egy-két órára feltámadhatna a lipcsei Tamás-dómban lévő sírjából és ellátogathatna egy New Orleans-i dzsesszkocsmába, ő lenne a legjobb dzsesszzenész.
Egyébként a tegnap délelőtti sajtótájékoztatón Varnus Xavér – aki 2010-es koncertje után visszatérő vendég városunkban – nagyon dicsérte a sepsiszentgyörgyi közönséget, az itteni pezsgő kulturális életet. Sőt, egyenesen a tizenkilencedik századi Weimarral példázódott, amikor az alig hatezres település Európa szellemi életének központjává tudott válni. És mert úgy tartja, hogy a közönséget is „időről időre karban kell tartani”, biztosan visszatér még Háromszékre.
Feladatának tartja, hogy a templomi orgona minél szélesebb körben hangozzék fel, hogy az orgonamuzsika egyre inkább polgárjogot nyerjen. Luiza Zant elsősorban dzsesszénekesként ismerik, de klasszikus zenei képzettsége okán nagyon közel áll hozzá Bach zenéje. Mindkét műfaj strukturált, sőt, formailag is meghatározott zene, még akkor is, ha a dzsessz több improvizációra ad lehetőséget – fejtette ki az énekes a tájékoztatón, aki az esti koncerten klasszikus zenei kvalitásait, de rendkívüli előadói képességeit is megcsillogtatta.
Varnus Xavér és zenésztársainak háromszéki programja nem csupán két koncertből állt, hiszen a klasszikus zenére nevelés nagy híve a sepsiszentgyörgyi diákokkal ma találkozik: Lőfi Gellért iskolaigazgató ötletére a Krisztus Király-templomban tart rendkívüli zeneórát a művészeti líceum diákjainak.
Ferencz Csaba
Háromszék
polusonline.com
A tegnap esti koncertre zsúfolásig megtelt a Krisztus Király-templom. Az idei évad legérdekesebb produkciójában – az orgonaművész szerint – a klasszikus zene legnagyobb alakjának orgonadarabjai a maguk teljességében, de rendkívül izgalmas „átiratokban”, improvizációs köntösben is megszólaltak.
A produkció címében megjelölt „frontális ütközés” azonban elmaradt, a klasszikus szerkezetet és formát a dzsessz sajátos hangzásvilága ugyanis nem legyőzte, hanem átlényegítette. Küzdelem helyett a két zenei világ mélységei találkoztak, s ha néha más-más köntöst is öltöttek magukra a zenei gondolatok, a lényeg mutatkozott meg: a zene szellemi (isteni) dimenziója, érzelmi emelkedettsége vagy éppen játékossága ragadta el közönségét. Mindez a zenészek virtuóz egymásra hangoltságában. A fugák és futamok könnyen egymásra találtak, ami nem is különös, hiszen az orgonaművész szerint, ha Bach egy-két órára feltámadhatna a lipcsei Tamás-dómban lévő sírjából és ellátogathatna egy New Orleans-i dzsesszkocsmába, ő lenne a legjobb dzsesszzenész.
Egyébként a tegnap délelőtti sajtótájékoztatón Varnus Xavér – aki 2010-es koncertje után visszatérő vendég városunkban – nagyon dicsérte a sepsiszentgyörgyi közönséget, az itteni pezsgő kulturális életet. Sőt, egyenesen a tizenkilencedik századi Weimarral példázódott, amikor az alig hatezres település Európa szellemi életének központjává tudott válni. És mert úgy tartja, hogy a közönséget is „időről időre karban kell tartani”, biztosan visszatér még Háromszékre.
Feladatának tartja, hogy a templomi orgona minél szélesebb körben hangozzék fel, hogy az orgonamuzsika egyre inkább polgárjogot nyerjen. Luiza Zant elsősorban dzsesszénekesként ismerik, de klasszikus zenei képzettsége okán nagyon közel áll hozzá Bach zenéje. Mindkét műfaj strukturált, sőt, formailag is meghatározott zene, még akkor is, ha a dzsessz több improvizációra ad lehetőséget – fejtette ki az énekes a tájékoztatón, aki az esti koncerten klasszikus zenei kvalitásait, de rendkívüli előadói képességeit is megcsillogtatta.
Varnus Xavér és zenésztársainak háromszéki programja nem csupán két koncertből állt, hiszen a klasszikus zenére nevelés nagy híve a sepsiszentgyörgyi diákokkal ma találkozik: Lőfi Gellért iskolaigazgató ötletére a Krisztus Király-templomban tart rendkívüli zeneórát a művészeti líceum diákjainak.
Ferencz Csaba
Háromszék
polusonline.com
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése