Az egyik legnagyobb magyar - Overdose

A csodaló háromévesen a világ harmadik leggyorsabbja volt. Ráadásul magyar volt, mert magyar tulajdonosa és trénere volt, mert magyar földön edzették. Az HBO egészestés dokumentumfilmjében újra láthatjuk Overdose diadalmas vágtáit.

Overdose a mi megmentőnk. Több szempontból is. Konkrétan visszarántotta a sírból a Kincsem Parkot, egy kis színt is hozott a sportvilágba. Újra szóbeszéddé vált a lovassport, az ügető és az amúgy négyévente jól muzsikáló olimpiai sportolóink stabil aranyérmein túl, a két nagy legendás lovunk, Kincsem és Imperiál után megint volt közös sporttémája a hétköznapi embereknek, mert volt mire büszkének lennünk. Ebből a nagy bizalomból és vérdús optimizmusból kapunk egy nagyobb adagot az Overdose – Vágta egy álomért című dokumentumfilmből.


A film Overdose történetének azt a tizenöt hónapját mutatja meg, amikor savós patairhagyulladást kapott, balszerencséjére lesérült és el is pusztulhatott volna. De felépült és még versenyzett is! Idegőrlő egy időszak volt. Előtte tíz versenyt parádésan megnyert, majd a párizsi futamon is elindult, ahol egy kis technikai malőr miatt, mivel az egyik kapu nem nyílt ki és egy ló bent ragadt, érvénytelenítették eredményét, ami amúgy új pályacsúcs lett volna. Ugyanezt a versenyt még aznap egy esti időpontban megismételték, de az egészségét szem előtt tartva Overdose már nem indult. Ezt követően jött egy másik verseny, amit tíz hosszal nyert meg, és 2009. április 19-én a Kincsem Parkban, 25 ezer ember előtt, az OTP-Hungária Nagydíjon is megvillant, amikor nyolc hosszt verve a második lóra, meglógott a mezőnytől és simán nyert. Ezt a sikerszériát követően kényszerült nyolc verseny kihagyására. Ekkor betegedett meg, erről a tizenöt hónapról szól az Overdose-dokumentumfilm.

Overdose veretlensége is szép sikertörténet lett volna, de a váratlan balszerencse, a ló váratlan lesérülése jelentett igazi fordulópontot. "Nem tudhattuk, hogy mi lesz ebből. Akár el is adhatták volna Overdose-t. De nem ez történt, lehetett min izgulni. Nekünk is. A tulajdonosnak és trénernek súlyos döntéseket kellett hozniuk a ló sorsával kapcsolatban, amik nem mentek egy csapásra" – mondta Ferenczi Gábor, a film rendezője a bemutató után.

"Ebből a szempontból a dráma adta magát" – tette hozzá Gül Togay, a film kreatív producere és egyik forgatókönyvírója. "Amikor a ló lesérült, Major István producer mondhatta volna, hogy ennyi volt, vége. De szerencsére bízott abban, hogy valami kerek történet fog kisülni. A mi történetünkben is legalább ugyanolyan vakon kellett bíznia, mint Overdose-ban. És ha így nézzük, akkor ez a film a mi lovunk."

A filmben végigkövetjük, ahogyan szerencsésen Overdose felépül, de az anyagi gondok és a ló magyarságával kapcsolatos herce-hurcák komoly problémát jelentettek továbbra is. Egy ló ugyanis akkor versenyezhet magyar színekben, ha itthon edzik. Overdose-t viszont Angliába vitték orvosi kezelésre, így ha tovább tartózkodik külföldön, akkor elveszíti magyarságát. Itt lépett közbe öt nagyvállalat, akik 10-10%-os arányban megvették a ló tulajdonjogának felét, míg a másik fele továbbra is Mikóczy Zoltánnál maradt. Így Overdose magyar maradt, lett pénz hazahozni és itthon meggyógyítani. Igen, a politika megint rátette a tenyerét a sportra, de itt szó sincs felesleges magamutogatásról. Ez az Overdose-biznisz az első olyan nemzeti ügy volt a rendszerváltás óta, ami mellé öt multi szó nélkül odaállt és csak egy kicsit kukucskált ki Overdose sikereinek árnyékából.

De amint egy gond megoldódódott, máris jött egy újabb. A ló addigi trénere, Ribárszky Sándor nem akart tovább Magyarországon dolgozni. Vagy jön vele a ló, vagy más foglalkozik vele. Overdose betegsége megállíthatatlanul hömpölygő problémaáradatot indított, ami szépen végigszánt a filmen. Végre láthatjuk, hogy mi is történt pontosan. De tényleg? Jogos a kérdés, hogy a szereplők vajon hogy viszonyultak a több éven át velük mozgó kamerákhoz?


"Megszokták." - felei Ferenczi Gábor. "Az elején minket is a többi médium közé soroltak, egy voltunk a sok közül. A sérülés után a média lassacskán lekopott a „csodaló”-témáról, mi meg maradtunk és a szereplőket elkezdte érdekelni, hogy mit is csinálunk. Egy idő után teljesen természetessé vált, hogy mi ott vagyunk és filmezünk, mert legalább ugyanannyira érdekeltek voltunk Overdose ügyében, mint ők."

A ló betegségéből való felépülést és az ezt belengő feszültséget a hozzá közel álló emberek, leginkább tulajdonosa, Mikóczy Zoltán és két trénere, Ribárszky Sándor és Josef Rozival reakcióin lehetett jól megmutatni, vagyis nagyon közel kellett engedniük magukhoz a kamerát, hogy végül olyan hiteles érzelmeket, üzenetet közvetítsenek a vásznon keresztül, mint amit a filmben is láthatunk.

De mi maradt ki? Sokminden. "Nyilván a döntések pillanatában szerettünk volna ott lenni, erre nem mindig volt alkalmunk és lehetőségünk. Ők ugyanis nem csak dolgoznak, hanem élik is a szakmájukat. Egyszerűen összefonódik a munka a magánéletükkel. A ló-ügy nekik magánügy is, így nehéz volt meghúzniuk a határt, hogy mi az, ami még a kamerákra is tartozik és mi az, ami már nem." 


Az élet írta szövevényes történet tehát adott volt, és még csak nem is kellett olyan maníros dolgokon feleslegesen agyalni, hogy feltétlenül legyen egy pusztában pöfékelő borostás férfi, mivel Ribárszky Sándor, Overdose trénere a film egyik kulcsfigurája, akinek hála a régi jó magyar filmekből ismert láncdohányzás is megjelenhet a filmben, amitől még magyarabbnak látszik Overdose és ez az egész, körülötte lezongorázott kalamajka. Ahogy a lóból, úgy a filmből is kihoztak mindent. A végeredményen látszik, hogy minden ott van, úgy van megvágva, úgy vannak a hangok alákeverve, hogy az archív felvétel is szépen szemcsés. A szereplők pedig nem színészkednek feleslegesen, csak megélik az aktuális drámájukat. Talán a magyar lóversenyeken felcsendülő sramli zenéket tudnám köpködni, de még azt se, mert az még nagyobb lendületet ad a felismerésnek, hogy ez az egész történet mennyire magyar.

A film végén legszívesebben az egészet megnéztem volna előlről. Nem azért mert nem értettem, és azt sem merném száz százalékos biztossággal bevallani magamnak, hogy tetszett, csak azt tudom, hogy szívesen megnézném még egyszer. Talán mert igaz a történet és nem akarnak semmilyen gondolatot rám erőltetni, meg mintha már láttam volna Overdose-t, meg a körülötte sündörgő embereket, és a sztori is gyanúsan ismerős volt, csak nem ilyen részletesen, nem ilyen szépen kivitelezve.

Az HBO, a Magyar Nemzeti Filmalap és a FilmTeam dokumentumfilmje, a Ferenczi Gábor rendezte Overdose – Vágta egy álomért ma este 21:00-kor látható az HBO műsorán, valamint az HBO GO-n.


Megosztás a Google Pluson