Reformok évtizede a képzőművészeti főiskolán

Az évtized izgalmas művészeti és művészetpolitikai kérdéseiről tart vetített képes előadást a Vadász Endre kiállításban Révész Emese művészettörténész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészettörténet Tanszékének docense.






Időpont: április 22. szerda délután 17 óra
Helyszín: MODEM

Vadász Endre képzőművész 1922–1927 között tanult a Magyar Képzőművészeti Főiskolán, éppen azokban az években, amikor radikális átalakításokat hajtottak végre a művészeti képzésben. Az első világháborús évek végére az iskola általános anyagi, személyi, művészi válsága minden érintett számára nyilvánvaló volt, mégis meglepetést keltett, mikor a kultuszminiszter 1920 nyarán Lyka Károlyt megbízta a főiskola átalakításával. Munkássága a változások irányát is megszabta: a művészképzés területén az akadémikus, műcsarnoki realizmus helyett a nagybányai szellemiségű plein air naturalizmus vált meghatározóvá.

A képzés új arculatának legfőbb garanciáját az új mesterek jelentették. Lyka nagybányai művésztársai közül Réti István, Glatz Oszkár (Vadász Endre későbbi mestere) és Benkhard Ágoston kapott osztályt, majd valamivel később Rudnay Gyula csatlakozott a gárdához. Igazán merész döntést azonban akkor hozott, amikor Csók István és Vaszary János személyében két olyan művészt is felkért a tanításra, akiknek a modernizmusa jóval túlmutatott a nagybányai szellemiségű dekoratív naturalizmuson. 
Megosztás a Google Pluson

0 megjegyzés: